בתי אבות ומוסדות סיעודיים שונים קיימים לכל אורכה ורוחבה של מדינת ישראל ומאכלסים מגוון רחב של אנשים בני הגיל השלישי. בחודשים האחרונים בוטלו אפשרויות הביקורים מצד בני משפחה בשל התפרצות מגיפת הקורונה בשל העובדה כי מערכת החיסון של הדיירים רגישה מאוד. כאשר ישנם בני משפחה כמו הורים סבים וסבתות הנמצאים בדיור מוגן לגיל השלישי, עולה בראש ובראשונה הדאגה לשלומם. תרצו לדעת כי הם מקבלים את הטיפול הטוב ביותר, היחס האנושי והכבוד הראוי להם.

מצלמת מטפלת לטיפול בקשישים

בעולם אידיאלי נוכל לשבת בשקט ובבטחה ולדעת כי הם מוגנים לגמרי, אך, לצערנו, מעת לעת אנו שומעים על מקרים מצערים ומזעזעים על התעללות מצד צוות מטפל תוך ניסיונות להסתרה. פתרון ייחודי הוא התקנה של מצלמות נסתרות במוסד הסיעודי שישדרו בזמן אמת את כל מה שקורה בחדר של המטופל במוסד סיעודי. אך מכאן מתעוררת השאלה – האם אפשרי וחוקי להציב מצלמות נסתרות במוסדות לגיל השלישי?

מהי מצלמת מטפלת?

מצלמות מטפלת הן מצלמות מעקב נסתרות אשר מוצבות באופן אסטרטגי לחלוטין במטרה לעקוב ולתעד אחר אדם שעליו מוטלת עבודת הטיפול ביקר; מטפל/ת, בייביסיטר, עוזרת בית ואחות פרטית. ניתן לראות 2 סוגים עיקריים של מצלמות מטפלת:

  • מצלמות אבטחה גלויות המותקנות בכל מקום נדרש וניתן לראותן כך שכל הנוכחים בסביבה מודעים אליהן.
  • מצלמות נסתרות המוצבות במקומות אסטרטגיים באביזרים שונים שאינם מעוררים כל חשד. במקרים אלו, לא ניתן להבחין בהם והנוכחים אינם מודעים אליהם.

הצבת מצלמות נסתרות במוסדות סיעודיים

האם מצלמות נסתרות חוקיות?

השימוש במצלמות נסתרות במרחב הביתי האישי חוקי לגמרי מאחר ומדובר בנכס השייך לאדם המתקין אותן. מצלמות נסתרות יכולות להיות ממוקמות בכל מקום ברחבי הבית כל עוד הן אינם פוגעות בפרטיות האדם. חל איסור וודאי להתקין מצלמות נסתרות בחדרי שירותים ומקלחות וכן אם בבית ישנו חדר נוסף עבור המטפל/ת אין להתקין אותן שם מבלי ליידע את בעלי החדר.

אך, מה קורה כאשר האדם האהוב עלינו נמצא במוסד סיעודי ואנו רוצים להיות שקטים ובטוחים? האם ניתן להציב מצלמות נסתרות במוסד בין אם הוא פרטי או ציבורי? החוקיות של נושא זה נמצאת באזור מאוד אפור שאין עליו תשובה וודאית חד משמעית.

מחד גיסא, מדובר במוסד שאינו בבעלות פרטית של אותו האדם ולכן החשיבה אומרת כי חל איסור להתקין או להציב מצלמות נסתרות. מאידך, החדר שבו שוהה האדם במשך רוב שעות היום מושכר מידי חודש בעלות כספית לא מבוטלת ומקום זה נחשב כרכושו ולכן ניתן לשים מצלמות נסתרות רק בחדרו וגם שם לא בשירותים ובמקלחות.

מערכת מעקב לקשישים

החשש בהתקנה של מצלמות נסתרות מעלה סוגיות שונות הן ברמת החוקיות והן ברמת האתיקה עבור כל הצדדים הנוגעים בעניין. האדם המתקין את המצלמות מבקש לדעת כי אהוביו מטופלים היטב ואילו המטפלים זכאים לפרטיות במקום עבודתם.

הפירצה בחוק הבינלאומי החלה בשנת 2010 כאשר מטפל סיעודי פוטר ממקום עבודתו לאחר שהוגשו נגדו תצלומים ממצלמה נסתרת אשר הוצבה בחדר המטופל. הצילומים הראו עדויות להתעללות אך המצלמה הוצבה ללא ידיעת הצוות המנהל ולכן החל נושא זה להיכנס לאזור אפור. זוהי גם הסיבה שבגללה אנשים בוחרים לרכוש מצלמות מטפלת נסתרות ולהתקין אותן – השקט והידיעה כי אהוביהם בטוחים עולה על הכל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *