בית הספר מהווה זירה מורכבת שעשויה לספק למגוון גורמים כר פורה להתנהגויות פסולות, כאשר אמצעי הרתעה וטיפול משמעותי בהן הוא הקפדה על תיעוד באמצעות מצלמה נסתרת. מעטפת צילום מלאה תקיף אזורים בית-ספריים מובחנים באופיים, מכיתות הלימוד והמסדרונות, דרך מעבדות המדעים ומחסני הציוד ועד חצר המשחקים והיציאות מהמתחם. הפרקטיקה מייצרת ערך רב עבור מוסדות חינוך המיועדים לגילאי יסודי, חטיבה ותיכון. שימוש במצלמות בסביבה לימודית הוא נושא שנוי במחלוקת, בעקבות ההתנגשות האינהרנטית בין הרצון להגביר את ביטחונם של באי בית הספר ובין החשש מפגיעה בפרטיות ומהאפשרות של ניצול לרעה. נסקור את האופן בו הדבר מתבצע.

מצלמות נסתרות בבתי ספר

איך הופכים את המצלמה לנסתרת?

התקנה מוצלחת של מצלמות כך שיישארו נסתרות תיקח בחשבון את תנאי המרחב, את שכבת הגיל ואת מגדר התלמידים – המשפיעים על העיצוב ופלטת הצבעים. צילום מנקודת המבט של המורה יושג על ידי השתלת מצלמה באגרטל או בספל שעל שולחן המחנך או בשעון הקיר שמעל הלוח. זווית ההסתכלות של התלמידים תיקלט ממצלמה בתיק בית הספר, מכלי כתיבה או מבקבוק שתייה. מצלמה שהוטמעה בגלאי עשן תספק תמונת-על של צופה מלמעלה. מצלמות נסתרות אלחוטיות מעין אלו נדרשות להכיל די זיכרון ואנרגיה זמינה כדי לבצע תיעוד רציף עד סיום יום הלימודים.

גירסה דינמית יותר היא מצלמות נסתרות לגוף המורה, המפקח, המנהל או התלמיד. מצלמה נישאת שכזו אוגרת את המידע הוויזואלי בכרטיס זיכרון מקומי או מעבירה אותו ישירות לידי הטלפון של ההורה או המחשב שבמשרד המנהל. היא מאפשרת שינוי פוזיציה מתמיד כדי לקלוט את הצילום האיכותי ביותר וכדי שלא לפספס סיטואציות משמעותיות שמתרחשות מחוץ לשדה הראייה של העדשה הנייחת – היבט רלוונטי במיוחד בשביל מורה שעובר מכיתה לכיתה במהלך היום. מצלמה כזו תלבש צורה של עט בדש החולצה, משקפי ראייה או משקפי שמש בהלימה לעונה, שעון גומי צבעוני לילד או שעון מתכתי אלגנטי למבוגר.

שימושים לתיעוד נסתר בבית הספר

מצלמות נסתרות מאפשרות מעקב הורים מודאגים אחר פגיעה בילדם מצד מורה או ילד אחר, מעקב של עובדי הוראה אחר העתקות במבחנים או מקרי בריונות, מעקב גורמי רווחה אחר מקרי גניבה או רשלנות ומעקב משטרה אחר אירועי הטרדה או הפצת חומרים מזיקים. מערך מצלמות מקיף יסייע לחברת השמירה המספקת שירותים לבית הספר בהידוק האבטחה סביב הילדים. את מירב התועלת תפיק ההנהלה המוסדית, שתוכל לחשוף את זהותם של ונדליסטים, לנטר אלימות מורה-תלמיד בשני הכיוונים, לזהות כניסה של גורמים בלתי מורשים לשטח בית הספר, להכריע בין גרסאות שונות בעת סכסוך מקומי ולפקח על העובדים בהקשרים כדוגמת התנהלות בכיתה והענקת אישורי יציאה.

מצלמות ריגול לילדים

היחס המשפטי להתקנת מצלמות נסתרות בבתי ספר משתנה ממדינה למדינה, כאשר ישראל קרובה יותר לגישה האירופית מאשר לזו האמריקאית. כך או כך, יש לקבל חוות דעת משפטית מוסמכת לפני שמתחילים בביצוע תיעוד בכל מוסד שהוא, במגמה להסיר חשש מפני סכנת תביעה או פתיחה בהליכים פליליים בגין פגיעה בפרטיות וכן כדי להכשיר את השימוש בקבצי הווידאו כראיה משפטית. חשוב לוודא הלימה הן לקביעות החוק, הן לכללי משרד החינוך, הן להנחיות הרשת החינוכית והן למדיניות בית הספר.

הנהלת בית הספר נדרשת לקחת בחשבון חשש לניצול זדוני של המצלמות הנסתרות, למטרות ציתות לשיחות פרטיות או תיעודם של תלמידים ועובדי הוראה בסיטואציות אינטימיות. בשום אופן לא תתאפשר השתלת מצלמה בשירותים או במלתחות. יש להגביל את הגישה לקבצי הווידאו לגורמים מורשים בלבד וליידע את ההורים ואת הצוות החינוכי בדבר נוכחותן של המצלמות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *