בבתי מגורים רבים מקובל נוהג של השארת התאורה החיצונית דולקת במהלך הלילה, מתוך הנחה שהדבר ירתיע פורצים פוטנציאליים. הרציונל העומד מאחורי דפוס ההתנהגות הזה הוא שאור דולק מצביע על נוכחות של דיירי הבית וגם חושף את מי שמסתובב בשטח לעיני שכנים או עוברים ושבים, כך ששני האפקטים עשויים לבלום את מי שמעוניין בגניבת הרכב המשפחתי מהחנייה, בביצוע מעשי ונדליזם או בחדירה לתוך הבית כדי לנקות אותו מחפצים יקרי ערך. במאמר זה נבחן את הגישה הזו מזוויות שונות ונציע אסטרטגיות התמגנות משופרות.

תאורה חיצונית לאבטחת בית

שימוש נכון בתאורה למטרות הרתעה

הבחירה בהשארת אור דולק אמנם עשויה לתרום לאבטחת הבית, אך היא כרוכה במספר חסרונות: תאורה לילית אמנם מפחיתה את הסיכון לפריצה לילית, אבל למרבה הפלא פריצות רבות מתרחשות בשעות היום, כשהדיירים נמצאים באופן שגרתי בעבודה ובמסגרות הלימודים. במקרה של מגורים באזור מבודד, התאורה עלולה להזיק באמצעות חשיפת מיקום הבית לגורמים עוינים המחפשים מטרה. מעבר לכך, הפעלת התאורה בכל לילה ולאורך כל שעות הלילה – ובפרט בחורף – איננה ידידותית לסביבה ומגדילה את חשבון החשמל.

במידה ובחרתם בשיטה הזו, יש לנקוט במספר צעדים כדי למקסם את ההשפעה שלה: תאורה פנימית משכנעת יותר מתאורה חיצונית ובתנאי שההפעלה שלה נראית טבעית. ניתן להיעזר לשם כך בטיימרים שייצרו אשליה של מעבר מחדר לחדר. את הנזק הסביבתי והעלות הנלווית אפשר לצמצם באמצעות שימוש בנורות יעילות אנרגטית, כדוגמת נורות LED. כדאי שהאור הנפלט לא יהיה צבעוני אלא ניטרלי, על מנת שיתאפשר לעדי ראייה לתאר את הפורץ ללא שגיאות.

שדרוג משמעותי של התאורה החיצונית הוא התקנת מנורות המופעלות על ידי חיישני תנועה. הפעלה פתאומית של אור עז עם ההתקרבות לבית המגורים עשויה להרתיע מאוד פורצים וגם לאותת לדיירי הבית – או לשכנים בזמני היעדרות וחופשה – על נוכחותו של גורם זר. הבעיה בחיישני תנועה היא שהם עשויים להיות מופעלים בעקבות תזוזה של בעל חיים ולגרום הן להפרעה לשינה והן להתרגלות ואדישות להתרעות. לשם כך קיימות טכנולוגיות מתקדמות שיודעות להבחין בין אדם לבעל חיים.

אבטחת בית

אסטרטגיות אלטרנטיביות להרחקת פורצים

פתרון חלופי שמציע יעילות גבוהה יותר ומידת הרתעה גדולה יותר הוא התקנת מצלמות מעקב ואבטחה. ניתן להשתמש במצלמה נסתרת או כזו עם יכולות ראייה לילה, אבל מאחר והפורצים עשויים שלא להבחין בהן, אלו יסייעו רק בדיווח למשטרה ובהגברת הסיכוי ללכידת הפושעים. במקום זאת, כדאי לשלב מצלמה גלויה עם תאורה חיצונית שתבליט את נוכחותה ותגרום לגורמים עוינים לנסות את מזלם בבית אחר. אפשר להתקין שתי מצלמות, כאשר אחת תתמקד בפתח הכניסה והאחרת ברכב העומד בחנייה.

קיימת האפשרות להשתמש במצלמות-דמה שמשמשות רק להרתעה ואינן מספקות תיעוד, אבל בהתחשב במחיר הזול של המצלמות כיום, יהיה חבל לוותר על היכולת לקבל תיעוד מוחשי שניתן להצטייד בו בדרך לתחנת המשטרה. מעבר לכך, דגמים רבים מציעים אופציה של שליחת התראה לטלפון הנייד ישירות מהמצלמה בעקבות זיהוי תנועה חריגה על ידי חיישנים ייעודיים.

מלבד התאורה והמצלמות, יש מספר טיפים לאבטחת הבית: חשוב להקפיד לנעול את הדלת הראשית ואת היציאה לחצר או למרפסת. יש לסגור את כלל החלונות ורצוי להתקין עליהם סורגים. במידה ואין אפשרות או תקציב לעשות זאת, אפשר להרכיב מנעולים שימנעו פתיחה של החלונות מבחוץ. אמצעי פופולרי נוסף הוא החזקת כלב, שאינו מוכרח להיות תוקפני אלא בעיקר נבחן וקולני. לאלו ניתן להוסיף שביל חצץ שמפיק רעש עם כל דריכה וכמובן מערכת אזעקה בהתאם למסגרת התקציב. השיטות הללו אינן מהוות תעודת ביטוח, אבל הן מפחיתות את הסיכון לפריצה וחלקן אף עשויות להוזיל את עלותו של ביטוח תכולת הדירה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *