עסקים רבים עוברים משברים לא קטנים ואחד האיומים המרחפים מעליהם הוא ריגול תעשייתי הידוע גם בשמו “ריגול תאגידי”. הקמתו של עסק דורשת מבעליו המון אומץ, מאמץ, פגישות עסקיות וניירת לאין שיעור. במהלך פגישות עסקיות נזרקים לאוויר לא מעט מטרות, רעיונות, הישגים ומידע בעל ערך רב. כל פיסות המידע הללו יכולות להפוך לנשק רב עוצמה בידיים של מתחרים, גם אם המידע הזה נראה קטן או חסר משמעות, עבור עסקים קטנים כל מידע קטן אשר דולף החוצה יכול למוטט אותם. המידע הזה יכול להיות לאבן נגף בידיים הלא נכונות.

ריגול תאגידי בעסקים

הגנה על המידע הקיים צריך להיות בראש מחשבותיו של כל בעל עסק או חברה בין אם היא קטנה או גדולה וזאת במטרה למנוע אפשרות של ריגול תאגידי. כדי להבין מהי ההגנה הטובה ביותר עבור העסק שלכם התחילו בשאלה “מהו ריגול תאגידי בעסק שלי?” כלומר, איזה סוג של ריגול תאגידי יכול להתרחש אצלכם בעסק, מי יכול להניב ממידע הדולף החוצה, איזה סוג של מידע יכול לזלוג וכו’. מחשבות אלו יתנו לכם נקודת זינוק מעולה כדי לברר היכן קיימת רגישות ואיפה ניתן לשפר את רמת האבטחה.

ריגול תאגידי במשרדים

ריגול ארגוני או תאגידי לובש 2 צורות עיקריות:

  • ריגול תאגידי באמצעות מצלמות נסתרות
  • ריגול ארגוני בעזרת מכשירי האזנה והקלטה נסתרים

מרגלים בתוך העסק שלכם יכולים להשתמש במכשירי האזנה נסתרים או במצלמות נסתרות במשרד. ניתן להשתמש במיקרופון נסתר קטן כדי להקליט פגישות חשובות או לשדר ישירות למתחרים שלכם. באופן דומה, כמה מצלמות נסתרות יכולות להקליט לזיכרון הפנימי שלהן או לשדר וידאו בזמן אמת.

שימוש במצלמות נסתרות לריגול תאגידי

מצלמות נסתרות שינו את עורן במהלך השנים והפכו להיות זעירות כל כך עד כי עין אנושית לא יכולה לזהות אותן מבלי להשתמש במכשירים לגילויים. ניתן להחביא אותן בעציצים, ציוד משרדי, אפילו בתוך קערת נוי במשרד – מצלמות ריגול זעירות מוסתרות כמעט בכל דבר.

אנשים העוסקים בריגול תאגידי משתמשים בסוגים שונים של מצלמות נסתרות קטנות למטרות שונות. ניתן להשתמש במצלמות קטנות יותר ולבישות כדי לרגל בקלות אחר מסמכים או תוכן המוצג על צגים ברחבי המשרד. הם מאוד שימושיים בגלל ניידותן, העובדה כי הן אלחוטיות ואינם דורשות תחזוקה או הפעלה מסובכת – הכל נעשה על ידי לחיצת כפתור.

מצלמות נסתרות גדולות יותר מוסוות במכשירים משרדיים גדולים כמו שעוני קיר או תמונות, ולכן הן פחות ניידות ונוטות לקבל תצוגה מוגבלת יותר של החדר מאחר ועדשת המצלמה מכוונת למיקום ספציפי. מצלמות אלו מוגבלות יותר כאשר הן מיושמות בריגול תאגידי מאשר מצלמות לבישות או ניידות, אבל יש להם שני יתרונות:

  • הן יכולות להתחבר לחיבור חשמל קבוע כדי שלא תיגמר להם הסוללה בעת הקלטת פגישה.
  • סביר יותר שמצלמות נסתרות גדולות יותר יוכלו לשדר בשידור חי לאורך זמן ארוך יותר.

מצלמות נסתרות לריגול עסקי

שימוש במכשירי האזנה והקלטה בריגול תאגידי

מכשירים המיועדים להקלטות קול נסתרות קשות מאוד לאיתור; אפשר להסוות אותם לסוג של פריט משרדי רגיל שכל אחד עלול לשאת איתו, או להדביק אותם מתחת לשולחן ולהשאיר אותם להקליט כשהמרגל לא נמצא שם.

תכונה מרכזית של חלק ממכשירי ההקלטה הללו היא שהם מופעלים על ידי חיישני קול – הם מקליטים רק כאשר מישהו עושה רעש בקרבת מקום. זה מאריך את חיי הסוללה שלהם וגורם לזיכרון הפנימי שלהם להחזיק מעמד זמן רב יותר. מאפיין זה מאפשר לאדם המרגל להשאיר את המכשיר המקליט במשרד ולדעת שפגישות יוקלטו מבלי שאותו אדם יצטרך ללחוץ על הקלטה במכשיר.

ניתן לחלק מכשירי הקלטה סמויים לשני סוגים – פסיבי ואקטיבי:

  • מקליט קול פסיבי מקליט לזיכרון הפנימי.
  • מקליט קול פעיל משדר בזמן אמת; שידור חי עשוי להישמע מתוחכם יותר אבל זה גם מקל על מציאת המכשיר עצמו.

ריגול בעסקים קטנים

איתור ציוד ריגול במשרד או בעסק

גלאי מצלמות נסתרות

גלאי מצלמות נסתרות הינם מכשירים קומפקטיים וקלים לשימוש בעלי נוריות LED מסודרות סביב עינית. על ידי לחיצה על הכפתור בגלאי והסתכל דרך העינית תוכלו להתחיל לאתר מצלמות נסתרות החבויות בחללי המשרדים. העינית מכילה פילטר המאפשר לראות דרכה את השתקפות עדשת המצלמה הנסתרת. על מנת שתוכלו לקבל תוצאות טובות יותר מומלץ לכבות את האורות בחדר לפני ביצוע הסריקה.

כל עדשת מצלמה, אפילו עדשה זעירה מאוד תתגלה על ידי נקודה זוהרת קטנה ואדומה בעינית. הסיבה לכך היא שהאור מהנוריות מקפיץ את העדשה מחומר ה-CCD וה-CMOS מאחורי העדשה ובחזרה דרך העינית לתוך העין שלך.

גלאי RF

העברת מידע באמצעות מכשירי הקלטה נסתרים הוא אומנם שימושי אבל זה גם מקל על מציאתם והסיבה לכך היא גלאי רדיו (RF). כאשר התקן אלחוטי, כמו מכשיר הקלטה סמוי, משדר אות, הוא עושה זאת באמצעות גלי רדיו. גלי רדיו אלו ניתנים לזיהוי על ידי גלאי מכשירי הקלטה נסתרים – מכשיר כף יד קטן המופעל באמצעות סוללה, לרוב עם אנטנה שמצפצפת או מהבהבת כאשר הוא חש בגלי רדיו בקרבת מקום.

כדי לסרוק חדר פשוט הגבירו את הרגישות בגלאי מכשירי ההאזנה וכבו את כל שאר מקורות גלי הרדיו בחדר כמו טלפונים ניידים ונתבים אלחוטיים והתחילו לסרוק את החדר. אם המכשיר משדר בזמן אמת אז הגלאי יהבהב או יצפצף כאשר הוא יתקרב למכשיר ותוכל להנמיך את הרגישות כדי לאתר את מיקום המכשיר הנסתר. את זאת תוכלו לבצע גם אם תעבירו את הגלאי על גופו של אדם כדי לחפש אחר מכשירים סמויים ניידים.

משבשי הקלטה

עובדה ידועה היא שכמעט בלתי אפשרי למצוא מקליט קול פסיבי מלבד בדיקה גופנית ובכך לפגוע בפרטיותו של האדם. אז מה כן ניתן לעשות? ניתן “להפריע” להם באמצעות משבש הקלטה. מכשירים אלה פולטים רעש לבן כל הזמן כדי להטביע את צלילי השיחה. הם פועלים על ידי פליטת צליל בכל תדר כדי להעמיס על המיקרופון במכשיר האזנה. כאשר תקיימו פגישה עם מידע רגיש, נסו להפעיל משבש הקלטה ותוכלו להיות בטוחים שהשיחה אינה מוקלטת או מעוברת לגורם נוסף.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *