כאשר הומצאו המצלמות הראשונות במאה התשע-עשרה, הן היו מכשירים מגודלים שהוצבו על גבי חצובות מאסיביות. במהלך השנים, עם ההתפתחות של תעשיית המצלמות, הדגמים הלכו ונעשו קטנים יותר. למעשה, המצלמה הקטנה ביותר על פני הגלובוס – נכון להיום – היא תוצרת של חברה אוסטרלית שגודלה קטן מראש של סיכה ומשקלה פחות מגרם בודד.

ספרות הריגול והז’אנר הקולנועי שהתפתח בעקבותיה העניקו מקום מכובד לשימוש במצלמות נסתרות לצרכי ביון. המציאות ההיסטורית מלמדת שהראשונים לעשות בהן שימוש שכזה היו אנשי ה’סקוטלנד יארד’ המפורסם, כאשר השיטה הזו נעשתה פופולרית במיוחד בתקופת המלחמה הקרה.

כיום, למצלמות הנסתרות יש מנעד רחב של שימושים, שעשוי לשרת כל אדם מהשורה. הן מצויות בשימוש נפוץ בתחום אבטחת המשרדים וגם בהגנת הבית ובשמירה על כלי רכב. הן מצרך נחוץ בעבודות תחקיר עיתונאיות, בביצוע מעקבים סמויים בידי גופי ביטחון ועוד.

מצלמות נסתרות זעירות

מאפיינים ופיצ’רים של מצלמות נסתרות

תעשיית המצלמות הנסתרות מאופיינת בקדמה טכנולוגית וביצירתיות. היא לוקחת בחשבון הן את גודל המצלמה, המוכרחת להיות קומפקטית כדי שלא תתגלה, הן את הנראות שלה, שחייבת להיות מעוצבת כך שלא תמשוך תשומת לב, והן את יכולת ההשתלבות שלה במיקומים שונים בסביבה. מצלמה נסתרת זעירה איכותית תהיה עשויה מחומר שאינו מבריק, צבועה בגוון כהה ומעוצבת בסגנון שלא ימשוך את העין. למרות גודלם המזערי, מכשירים אלו מסוגלים להגיע לרזולוציה גבוהה ביותר.

במטרה לבחור את המצלמה המתאימה ביותר, חשוב לקחת בחשבון את המיקום המיועד למצלמה ואת הייעוד הספציפי שלה. כך, מצלמה נסתרת המיועדת להתקנה מחוץ לבית מוכרחת להיות עמידה לגשם ולשמש יוקדת. אם עליה לפעול זמן רב ברציפות, היא זקוקה למקור כוח ייעודי כדוגמת בטריות נטענות או יציאת USB להטענה. כדאי לשים לב לאיכות הצילום, לזיכרון ולשטח האחסון ואף לקלות התפעול של המכשיר.

מצלמות מסוימות כוללות פיצ’רים מיוחדים שעשויים לשרת מטרות ייעודיות. מצלמה המשמשת להשגחה על הילדים בזמן שהם שוהים עם המטפלת יכולה להכיל חיישן תנועה, שמזהה מיידית תנועות חדות העלולות להצביע על חשד לאלימות כלפי הילדים. דגמים הכוללים מצב לילה יכולים לסייע בהגנה מפני פורצים וגם בביצוע משימות מבצעיות בידי גורמים ביטחוניים.

מצלמה נסתרת זעירה

הסוואת המצלמה הנסתרת

קיימות בשוק אפשרויות אינסופיות להסוואה של מצלמות נסתרות זעירות. הדבר חשוב גם כדי להסתיר אותן וגם כדי לאפשר להן להיות ממוקמות בנקודות שמספקות טווח ראייה מקסימלי של החלל.

מקום מסתור מוצלח עשוי להיות חפץ בנאלי שאינו מעורר חשד, כמו גלאי עשן, שעון קיר, מסגרת תמונה, פתח אוורור ואפילו עט פשוט. מקובל מאוד למקם מצלמות מאחורי מראות. גם מוצרי חשמל מגוונים יכולים להצניע מצלמות זעירות, בהם מטעני קיר, כונני USB, מסכי טלוויזיה ואף שלטים רחוקים.

הגבלת השימוש במצלמות נסתרות

חשוב לדעת שלא כל שימוש במצלמה נסתרת הוא כשר ואתי. ניתן להציב מצלמה בסביבה הביתית כדי להשגיח על מטפל סיעודי של קשיש. מותר למעסיק לצלם עובדים כדי לוודא שהם מבצעים מטלות ביעילות, כל עוד מדובר באזור עבודה פומבי.

אולם, אסור לעשות במצלמות נסתרות שימוש לרעה, כמו להציב אותן באזור שאמורים להיות פרטיים כחדרי מלון ותאי הלבשה או באזורים הנתונים בבעלות פרטית של אדם אחר כביתו ורכבו. במקרה בו מתעורר חשד כי מוצבת מצלמה נסתרת במקום שכזה, ניתן לאתר אותה באמצעות טכניקות זיהוי חזותיות לצד תוכנות ממוחשבות ייעודיות ויש לדווח על כך באופן מידי לרשויות החוק.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *